Perihal Sembahyang

Fasal Pertama.

Sembahyang Fardhu yang Lima

Firman Allah SWT.`

Maka dirikanlah sembahyang ( yang menjadi tiang agama) sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman yang tertentu waktunya.
Dan dirikanlah sembahyang (dengan tetap dan sempurna,ikhlas dan khusyuk) sesungguhnya sembahyang yang demikian keadaaannya mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar.

Kedudukan Sembahyang dalam Islam

Sembahyang sebagaimana yang diterangkan dalam hadith ( yang pertama) ialah rukun islam yang kedua.Kesimpulannya rukun islam yang kedua itu ialah:- menggunakan segala anggota berusaha dan mengerjakan denga cara yang teratur akan amal2 bakti samada yang diwajibkan atau yang digalakkan untuk diri sendiri dan masyarakat ,bagi mengenang budi dan bersyukur akan nikmat2 pemberian allah dengan harapan mencapai kebaikan dan menjauhkan perkara2 yang merusakkan serta mengingati allah dengan sepenuh2 kesedaran dan berdoa kepadanya memohon taufik dan hidayahnya kejalan yang diredhainya. Semua itu terdapat dalam sembahyang, dan dengan ini nyatalah hikmatnya sembahyang itu menjadi asas atau rukun islam yang kedua dan dengan ini juga jelaslah sabda rasulullah saw yang bermaksud " sembahyang itu tiang agama.sesiapa yang meninggalkannya maka sesungguhnya ia telah meruntuhkan agama."

Hakikat ini juga telah diterangkan dalam hadith yang berikut: -

dari Muaz radiallahhuannha.katanya ..rasulullullah saw telah bersabda, kepala atau asas agama ( yang aku bawa ) ini ialah ( melafazkan dua kalimah shahadah yang mengesahkan ) Islam dan ( dengan itu ) sesiapa yang telah islam selamatlah ia (didunia dan diakhirat) dan selainnya itu tiang agama pula ialah sembahyang."

hadith ini ,menegaskan tentang kedudukan sembahyang dalam islam sebagai 'tiang Agama' sembahyang kata imam ghazali rahmatullah, mengandungi rahsia2 yang kerananya ia disifatkan menjadi tiang agama.Diantaranya ialah sifat tawadhuk yakni dikehendaki mengerjakannya dengan sepenuh2 hormat dan patuh dengan melakukan rukuk dan sujuk ( kepada allah maha pencipta).........

sembahyang itu ialah ibu ibadat dan mahraj orang2 yang beriman.Ia juga alat penghubung orang yang mengerjakannya untuk bermunajat ( menghadap dan merayu ) kepada allah rabbul alamin.

sabda rasullullah saw. ...( selain dari apa yang telah aku saksikan semasa aku dibawa israk dan mekraj pada malam itu) maka allah azaawajalla fardukan (atasku dan) atas umatku lima puluh sembahyang.............lalu aku memohon kepadanya (supaya dikurangkan lagi bilangannya sembahyang itu yang telah pun dikurangkannya sehingga tinggal lima sahaja ) maka allah taala berfirman " sembahyang fardhu (sehari semalam) itu tetap lima ( dari segi bilangannya ) dan ia juga tetap lima puluh ( dari segi pahalanya ) keputusanku itu tidak dapat diubah atau ditukar ganti.

hadith sahih ( riwayatul bukhari )

Ini adalah sebahagian dari sebuah hadith yang panjang mengenai peristiwa israk dan mehraj. dan 'sembahyang fardhu yang lima' yang diriwayatkan oleh imam bukhari, rahmatullah dan juga diriwayatkan oleh imam2 ahli hadith yang lain.kandungannya menegaskan tentang wajibnya ' sembahyang fardhu yang lima ' dan pahala yang berganda2 yang akan didapati oleh orang2 yang mengerjakannya. Dari hadith ini juga dapat difaham tentang keistimewaan sembahyang berbanding dengan amal ibadat yang lain. Perintah dan hukum allah mengenai amal dan lainnya, jibril turun menyampaikannya kepada junjungan kita nabi muhammad saw kecuali 'sembahyang'maka baginda dibawa naik - israk dan mehraj dengan ruh dan jasadnya - keperingkat alam yang tinggi sekali mengatasi rujuh petala langit , untuk menerima perintah yang berhubung dengan ' sembahyang 'dari allah swt secara langsung dengan tiada perantaraan.

..........Berbahgialah orang yang mengerjakan sembahyang itu dengan tetap dan sempurna........